În ultima perioadă tot mai mult se discută proiectul Partidului Democrat cu privire la votul uninominal.

Mai bine zis, PDM – un partid cu multe resurse financiare și instituții media apropiate, precum și cu un control practic total al tuturor instituțiilor statului a impus pe agenda politică acest proiect.

Nu este o idee nouă, precum și forma de implementare a acesteia nu presupune nimic inovativ. Diferența o va face doar capacitatea partidelor de a avea reprezentanți în toate circumscripțiile electorale în cazul aprobării acestei inițiative.

De-a lungul timpului, mai multe partide din Moldova au prezentat asemenea inițiative, fie vot uninominal, fie sistem electoral mixt. Toate acestea însă, nu presupunea o reformare calitativă a sistemului electoral pe toate dimensiunile, formarea și activitatea instituțiilor statului.

O singură diferență, care poate fi găsită în tot acest timp, este propunerea complexă elaborată și promovată de către Partidul Social Democrat, care presupune dezicerea de la alegerea consilierilor și deputaților în baza listelor de partid și implementarea unui nou sistem politic, care va menține o legătură directă și interdependentă între puterea locală și cea republicană. Simplu vorbind, întoarcerea poporului libertatea de exprimare a voinței prin posibilitatea de participare directă în alegerea puterii la toate nivelurile și participării prin intermediul acestora în administrarea treburilor statului.

În argumentarea conceptului său, Partidul Social Democrat menționează că în Republica Moldova funcționează democrația reprezentativă, care în conformitate cu Constituția, Legea supremă în stat, puterea aparține poporului, iar acesta poate participa la administrarea treburilor statului direct sau prin reprezentanții săi – deputații. Deși conform acestei norme din Constituție cetățenii pot delega drepturile sale reprezentanților săi, de fapt acest lucru este imposibil. În situația în care candidații pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova sunt expuși pe liste de partid, iar locurile pe liste sunt împărțite la decizia liderilor de partid și acceptate de organele partidelor, pentru că liderii finanțează partidele, cetățenilor li se prezintă niște liste fără a li se oferi posibilitatea de alegere. Pe parcursul timpului, din cauza pragului electoral mare, dar și impunerea financiară din partea partidelor, nici o persoană-candidat independent nu a putut trece pragul electoral. Prin urmare, în urma tuturor campaniilor electorale în Parlament au ajuns doar deputați aleși pe liste de partid.

De asemenea, PSD atrage atenția și asupra faptului că pe parcursul exercitării mandatului de deputat, deputații ignoră doleanțele cetățenilor și activează doar în interes personal sau de partid. Cetățenii nu mai au nici o posibilitate juridică de a influența procesele în situația în care văd că deputații iau decizii în detrimentul statului și cetățenilor. De asemenea, cetățenii nu au dreptul și posibilitatea de a revoca vre-un deputat sau înlocuirea acestuia cu unul mai bun.

Aceiași situație Partidul Social Democrat o constată și în cazul consiliilor locale și raionale. Dorința de a exploata puterea în interes personal sau de partid constituie problema de bază a consilierilor și deputaților în raport cu interesele oamenilor de rînd.

În condițiile actuale, în comparație cu inițiativa Partidului Democrat, Partidul Social Democrat insistă pe o modificare complexă și nu segmentară a Codului electoral la capitolul ”procedura de desemnare și alegeri”.

”Dacă ne dorim o îmbunătățire a lucrurilor, o transparență și corectitudine în procesul electoral, precum și acordarea deplinelor împuterniciri cetățenilor pentru a-și alege reprezentanții săi în organele elective de toate nivelurile, procedura de desemnare și alegere trebuie să fie identică, atât pentru deputați, cât și pentru consilieri”, a declarat Victor Șelin, Președintele PSD și unul dintre inițiatorii ideii de schimbare a sistemului electoral prin neadmiterea votării în baza listelor de partid.

În opinia Președintelui PSD, modificarea doar a procedurii de desemnare și alegere a deputaților, fără includerea consilierilor, pare să semene mai mult cu o intenție de uzurpare prin lichidarea luptei dintre partide și nimicire a opoziției.

Totodată, Victor Șelin menționează că este necesar ca o astfel de reformă să primească susținerea majorității populației, nu doar votată de un anumit număr de deputați dependenți de un partid, iar această susținere poate fi primită doar în cadrul unui referendum național. Menționăm, că Partidul Democrat intenționează să aprobe modificările la Codul electoral în Parlament, cu votul deputaților și nu în cadrul unui referendum la care ar putea să se expună întreaga populație.

Ion MORARU